marți, iulie 01, 2014

Dots... red-reflecting


       sketch by Iulia Pana 







I twist the storyline on a spindle.
I place dots with
a red-reflecting marker
every yard of the way
my turmoil is a scarf waving happy birthday
dragged through rooms where I live-exist.
a stream of light enters them through a hole
my child changes this into a happening
I am surrounded by reinforced concrete –
the prefab holes are filled
with washable ineffable truths
I feel my left lung like a white sponge
my right lung, carbon black
the spindle accidentally caught
a lock of blonde hair
that is dangerous
the child sees it and blocks the hole
with a brick made of silly-putty
"Mommy, you're a Pharaoh in a pyramid''
sounds walk down the pipes and tubes,
the veins and jerry cans
traversed by debris and fluids
I use something tasteless
like my saliva
to wipe out scribblings on the walls
they are hard to erase and appear on my skin –
on my arms stained
with reflecting red writing
the twisting thread of the chance
that sends me
to the end of the story
to the man-child
yard by yard,
dot after dot…



translated by Adrian G Sahlean 



puncte puncte... roșiireflectorizante

 pe un tambur răsucesc povestea.
 mă  apuc și punctez
 metru cu metru
 cu un marker roșureflectorizant
 agitația mea flutură o eșarfă cu la mulți ani
 ce se târăşte
 prin încăperile în care locuiescviețuiesc.
 printr-o firidă  intră un fir de lumină
 copilul meu  îl schimbă într-un semn
 sunt înconjurată de betoane și armături  -
 golurile din prefabricate au fost
 umplute cu lavabilul  şi inefabilul adevăr
 îmi simt plămânul stâng, burete alb
 îmi simt plămânul drept, negru de fum
 pe tambur s-a prins din greșeală o suviță blondă
 e periculos
 copilul vede golul și astupă firida
 cu o cărămidă de plastelină
 „mami, tu ești  o faraoană dintr-o piramidă ‘’
 sunetele se plimbă
 pe țevile și tuburile, vanele și
 bidoanele prin care alunecă reziduuri și umori
 e ceva sălciu ca saliva mea cu care șterg inscripțiile 
 din ziduri
 se șterg greu  și apar pe pielea mea –
 pe brațele care desenate cu
 urme roșii reflectorizante
 scriu
 răsucitorul fir al întâmplării
 care mă trimite la capătul de sud
 la copilul bărbat  metru cu metru
 puncte puncte...
    


          




Niciun comentariu:

ebony bones- amazon

http://www.amazon.com/Ebony-Bones-Iulia-Pana/dp/1512242519/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1440349159&sr=8-2&keywords=iulia+pana